Beginnen met bijdragen aan de SDG's als organisatie is heel eenvoudig. Door de ontwikkelingsdoelen toe te passen in je missie, visie en strategie heb je zelf al een goed idee hoe je daaraan gaat bijdragen. Ook is het een interessant om als organisatie meedoen aan projecten, processen en samenwerkingsverbanden, zoals projecten van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland met het ontwikkelen van duurzame en klimaatbestendige productie- en leveringssystemen voor groenten. Of je start bijvoorbeeld zelf een project waarbij je bijdraagt aan een duurzamere wereld met andere bedrijven.
Er zijn genoeg manieren om jouw steentje bij te dragen aan de SDG’s en een betere wereld. Om bij te dragen aan de SDG’s moet je niet alleen kijken naar het ondernemerschap zelf, maar ook naar de manier van het ondernemen. Door bij te dragen aan de SDG’s laat jij als organisatie aan de buitenwereld zien dat je een betere wereld wil creëren.
Het beste is om gewoon te beginnen met duurzaam ondernemen. Het zal niet realistisch zijn om in een keer helemaal duurzaam te worden, het heeft tijd nodig. Door gewoon te beginnen bij het begin zal je uiteindelijk een goede bijdrage leveren aan een betere wereld en maak je je impact meetbaar, zodat je het goed kan communiceren naar de buitenwereld.
Door je je aan te melden bij SDG Impact en kan je gelijk beginnen met het communiceren van jouw impact aan een betere wereld. Meld je gelijk kosteloos aan.
Een goede stap om te beginnen is om te kijken naar kernactiviteiten van je bedrijf. Als je de kernactiviteiten eens van een andere invalshoek bekijkt met de SDG’s erbij, ga je na op welke SDG’s je direct impact maakt. Hierbij helpt het om ook naar de organisaties te kijken die direct bij jouw onderneming betrokken zijn. Hoe maakt jouw onderneming impact op de betrokkenen?
Als je een begin hebt gemaakt, kijk je verder naar concrete impact doelstellingen voor je bedrijf. Impact doelstellingen formuleer je door naar de basis van je kernactiviteiten te kijken. Wat doe je als bedrijf aan het creëren van een betere wereld?. Daarna stel je je strategie op die ervoor zorgt dat je de doelstellingen die je hebt geformuleerd gaat behalen. Het is belangrijk dat je je voortgang transparant communiceert en niet meer gaat beweren dan werkelijkheid is. Probeer elke claim over je impact te ondersteunen met concrete data, zodat je aan iedereen laat zien dat je ook daadwerkelijk voor impact zorgt.
Er zijn al vele bedrijven die bijdragen aan de SDG’s. Hier lees je een aantal voorbeelden van andere bedrijven die bijdragen aan een betere wereld door middel van de SDG’s.
Unilever
Unilever heeft drie grote doelen die ze willen bereiken. Ze maken gebruik van een Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) en dat is de blauwdruk die ze gebruiken voor het realiseren van hun visie. Ze willen het bedrijf laten groeien, terwijl ze hun ecologische voetafdruk loskoppelen en hun positieve sociale impact vergroten.
Unilever werkt aan vijf SDG’s: SDG 3, 8, 13, 5 en 12.
ABN AMRO
ABN AMRO is een bank die particuliere en zakelijke klanten bedient. Ze hebben een primaire focus op Nederland en selectieve focus op internationale activiteiten. In 2018 zijn ze begonnen met een duurzaamheidsstrategie. Hun doel is dat bankieren beter wordt voor toekomstige generaties. Hun strategie is gebaseerd op drie belangrijke strategische pijlers: Ondersteun de transitie van onze klanten naar duurzaamheid, Vind de klantervaring opnieuw uit en Bouw aan een toekomstbestendige bank.
ABN AMRO werkt aan drie SDG’s: SDG 8, 12 en 13.
ING Group
ING Group is een wereldwijde financiële instelling met een sterke Europese basis die bankdiensten aanbiedt. ING Group zet zich in voor het versterken van hun klanten en de duurzaamheid binnen hun bedrijf, maar ook in de samenleving. De primaire focus is daarom het bevorderen van duurzame en inclusieve economische groei en duurzame consumptie en productie. Deze SDG’s komen dus telkens terug in ING’s benadering van duurzaamheid.
ING Group werkt aan twee SDG’s: SDG 8 en SDG 12
Meld je ook gelijk kosteloos aan bij SDG Impact en begin met je in te zetten voor een betere wereld en met het communiceren van jouw impact op een betere wereld.